به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منصور آرامی با اشاره به اینکه شاهد ارتقاء بنادر دنیا به بنادر نسل سوم و چهارم هستیم، گفت: بنادر ایران هنوز در مرحله بنادر نسل دوم قرار دارند و باید با برنامهریزی مدون و صحیح در راستای ارتقای نسل بنادر کشور گام برداریم.
رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنادر بر اساس معیارها و شاخصهای مختلف بنادر به چهار نسل تقسیم میشوند، افزود: در بنادر نسل اول، فعالیتهافقط در محدوده بندر متمرکز است و در بنادر نسل دوم، دولت و شرکتهای خصوصی با هم در تعامل هستند.
وی با اشاره به اینکه در بنادر نسل سوم با بهرهمندی از حمل و نقل چندوجهی و نیازهای رو به رشد تجارت، فعالیتهای بازاریابی و ارزش افزوده کالا مدنظر قرار میگیرد، اظهار کرد: نسل سوم بنادر نقش مهمی در زنجیره حمل و نقل که بر پایه تولید و توزیع است، ایفا میکنند و از اهمیت بسیار بالایی در پویایی حمل و نقل کالا و ترانزیت برخوردار هستند.
رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بنادر نسل چهارم، ضمن اتصال مناطق مختلف بندر با یکدیگر، بندر با سایر بنادر دنیا نیز در تعامل و همکاری در سطوح بینالمللی خواهد بود و استفاده از سیستم تبادل الکترونیکی دادههابرای مدیریت و حمل و نقل نقش مهمی را ایفا میکند.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم شاهد سرمایهگذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی در بنادر کشور باشیم، بیان کرد: زمانی میتوان صاحبان کالا و سرمایهگذاران را به سمت بنادر روانه کرد که در زمینه ترانزیت کالا، تعرفه خدمات و تسهیلات خوب و مناسبی ارایه شود.
آرامی افزود: یکی از فرصتهای بسیار مناسبی که بهخوبی میتواند زمینهساز جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی شود، بنادر و پسکرانه آن است و با توجه به مزیتهای متعددی که در بنادر کشور وجود دارد، میتوان در این مسیر گام برداشت.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی گفت: بهبود و ضعیت حمل و نقل دریایی کشور مقوله بسیار مهمی برای اقتصاد ایران است و به همین دلیل باید در مسیر پویایی و رونق بنادر حرکت کنیم.